Yosemite, Sequoia en Kings Canyon - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Bastiaan Spijkman - WaarBenJij.nu Yosemite, Sequoia en Kings Canyon - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Bastiaan Spijkman - WaarBenJij.nu

Yosemite, Sequoia en Kings Canyon

Door: Bastiaan & Evianne

Blijf op de hoogte en volg Bastiaan

20 Juli 2009 | Verenigde Staten, San Francisco

Yosemite
17 juli om 8 uur giingen wij de auto ophalen ging allemaal gelukkig heel soepel. Alleen was de auto heel smerig van buiten dus die hebben ze nog even gewast. Tijd om aan de auto te wennen hebben we niet gehad want we zaten meteen in het centrum van San Francisco.
Het plan was om meteen naar Yosemite te rijden maar we hadden de Painted Ladies nog niet gezien. Die hebben we dus eerst even opgezocht. Alle vooroordelen ten spijt gaat het rijden in San Francisco rustig en ontspannen. Alles staat ook goed aangegeven dus de snelweg was snel gevonden. De weg naar Yosemite is weinig interessant maar het laatste stuk is leuk met karakteristieke Amerikaanse dorpjes met rode schuren in weilanden van graan.
Eenmaal in yosemite zaten we in een impasse, zullen we eerst de vallei doen of eerst glacier road. Uiteindelijk hebben we eerst de vallei gedaan. Hier zijn we naar Bridalveil fall gelopen het was hier ontzettend druk maar wel gezellig met kinderen die spelen in het water met oma die alleen de beentjes erin heeft en foto’s maakt. De weg naar de waterval is geasfalteerd maar verder richting de basis niet. We hadden geen bergschoenen aangedaan waardoor we Evianne niet verder de rotsen opging. Bastiaan is hier nog wel even wat verder de rotsen opgelopen richting de basis van de waterval. Eenmaal terug bij de auto zijn we naar Curry village gereden om wat te eten. Het eten was echt amerikaans, dus best verschrikkelijk. All you can eat voor 12 dollar p.p. ong.. We weten nu ook waarom amerikanen zo dik zijn. De porties die je te ten krijgt zijn heel groot en een buffet is altijd all you can eat wat ook niet echt helpt. Het eten is niet je van het waardoor je veel gaat drinken om je toch een beetje vol te voelen. En ijsklontjes in je drinken is eerder regel dan uitzondering. De helft van je beker gaat vol met ijs en de rest met drinken. En dit is vrijwillig en doen de mensen dus zelf.
De weg terug naar ons hotel is een echte kronkelweg. Er is zelfs een stukje afgezet door een recente aardbeving die een aardverschuiving heeft veroorzaakt waardoor een deel van de weg bedolven is onder rotsen. Daarom moesten we een bruggetje over en op een andere eg rijden omdat de normale weg bedolven en dus gewoon verdwenen was.
Yosemite dag 2.
Voordat we vertrokken richting Yosemite moesten we nog tanken en eten voor de dag halen. Er was in het hotel gratis ontbijt en die was goed te eten, wat echt uitzondering is. Ze hadden wafels, muffins, geroosterd brood en bolletjes en ook nog fruit. En op de wafels doen amerikanen echt vreselijk spul, een soort verdikte siroop. Denk aan honing maar dan met een smerige chemische smaak. We hebben aan de receptioniste even gevraagd waar we lekkere sandwiches konden halen en daar zijn we ook heen gegaan om iets lekkers en eetbaars te halen. En waarempel het was nog lekker ook.
Het was nog een flink eindje rijden naar yosemite. Het stadje mariposa lag niet helemaal gunstig. Als eerste zijn we in yosemite naar de lower yosemite waterfall gegaan. Dit was twintig minuten wandelen ofzo en dus niet ver. Hier kon je vanaf de brug mooi de onderste waterval bekijken. Over grote rotste kon je ook dichterbij komen, wat bastiaan natuurlijk heeft gedaan. Ook kon je de upper yosemite waterfall zien. Hier naartoe lopen was een beetje ver dus dat hebben we niet gedaan. Wel zijn we nog even naar het punt gegaan waar je mooie foto;s van beide watervallen kon maken.
Hierna zijn we vanuit de vallei doorgegaan naar taft point. Dit is een enorme steile klif. Maar voordat je hier komt moet je nog een flink eind lopen hoor. We hebben onze bergschoenen aangedaan en dat was maar goed ook. Je moest een riviertje over, er waren veel grote stenen en je had weinig grip. Eenmaal daar was de het lopen het helemaal waard. Prachtig uitzicht, erg indrukwekkend. Er waren daar ook nog mensen die een touw van een rots naar de ander gespannen hadden en hierover gingen lopen. Leuk om te zien dat ze elk moment in de afgrond konden vallen (naja bijna vallen dan, ze zaten natuurlijk nog aan een touwtje.) Ik kan wel uit gaan leggen hoe mooi het daar was maar dat heeft toch geen zin. Bekijk dat foto’s maar. Ook al dekt dat de lading ook niet helemaal. Hierna moesten we natuurlijk dat eind nog teruglopen. Daar was Evianne natuurlijk helemaal niet blij mee. Bastiaan moest heel wat gezeur aanhoren.
Terug bij de auto zijn we doorgereden naar glacier point. Dit is best ver rijden. In de parken zelf is het gewoon eind rijden maar galcier point ligt gewoon veel verder van de vallei. Rond 4 uur s avonds waren we op dit punt het is echt super mooi daar. Het zicht op de vallei maar vooral op half dome en twee watervallen was schitterend. Hier zijn we gebleven tot zonsondergang. De zonsondergang moet daar namelijk erg mooi zijn. Half dome wordt dan oranje en rood. Rond kwart voor acht kwam een park ranger nog een verhaal vertellen over glacier point. Voornamelijk de geschiedenis. Dit bracht hij wel op een leuke manier waarbij die veel aan het publiek vroeg en we dingen moesten schreeuwen. Hij vertelde dat er vroeger de resten van een kampvuur vanaf galcier point naar beneden naar vallei werd gegooid en dat het dan net een fire fall ipv waterfall leek. Omdat dit ding de natuur kapot maakte is men hiermee gestopt. Om 8 uur begonnen de verschillende kleuren op half dome zichtbaar te worden. Van deze zonsondergang hebben we natuurlij foto’s gemaakt. Om half 9 zijn we weer richting mariposa vertrokken. Hier kwamen we best laat aan iets voor 11 uur. We waren natuurlijk bekaf omdat we van s ochtends vroeg tot s avonds laat op pad waren geweest. En de volgende ochtend moesten we natuurlijk weer vroeg opstaan omdat we dan richting sequioa zouden vertrekken. In eerste instantie dachten we zetten de wekker wel wat later maar het vroege opstaan ritme zit er zo in dat we voor de wekker al wakker waren en dus ook zijn opgestaan.
We zijn vanuit mariposa direct naar sequoia gereden. Als eerste zijn we gestopt bij de General Sherman, de grootste boom ter wereld. Niet de oudste, niet de dikste, niet de langste, maar de boom met het met meeste volume. Het stukje lopen naar beneden zou op zeeniveau wel te doen zijn, alleen staat de general sherman op een hoogte van ong. 1.800 meter waardoor je toch iets sneller buiten adem bent. De boom is best indrukwekkend met zijn omtrek van 31 meter. Helaas is er verder weinig te doen dus zijn we terug naar onze auto gegaan om te vertrekking richting Morro rock want die stond op ons verlanglijstje. Morro rock is een uitstekende rots waar de door middel van uitgehouwen trappen naar boven kunt klimmen want op die hoogste is alles z’n beetje klimmen. Het was de moeite echter meer dan waard. We werden namelijk beloond met een 360 graden panorama van Sequoia(zie foto’s).
We hadden nog een paar uur daglicht en bastiaan wou nog even naar de auto log. Een grote boomstam waar een tunnel uit gegraven is. Heel toevallig kwamen we (volgens ons) de bomen tegen waar bassie en adriaan verstoppertje hebben gespeeld. Iets verder was nog een makkelijke wandeling langs een weide genaamd ‘cresent meadow’. Na een paar meter werden we gek van alle vliegen en andere rare beestje die vast een exotische naam hebben. Zodra Evianne gebeten/gestoken werd. Zijn we weer omgekeerd. Zelfs op de parkeerplaats werden we nog achtervolgd. Uiteindelijk waren we beide meerdere keren gestoken door verschillende beesten. Gelukkig hebben we Nestosyl. We zijn toen maar snel terug naar het hotel gereden. Een krappe anderhalf uur.
Kings Canyon.
Vandaag zijn we naar Kings Canyon gereden. We hebben deze dag vooral in de auto gezeten. Eerst een sandwich bij de Subway gehaald voor onderweg. Eenmaal aangekomen bij Kings Canyon zijn we nog even gestopt bij de Grant Tree. Dit is de breedste boom ter wereld maar is niet langer dan de General Sherman waardoor hij net iets minder in de belangstelling staat. Naar onze mening jammer want meneer Grant ziet er toch beter uit dan Sherman. Ook verkeerd meneer Grant in beter gezelschap dan Sherman.
Ongeveel halverwege de reis in Kings Canyon zijn we gestopt bij Hume Lake. Door eerder onderzoek wisten we dat dit recreatie meer populair was bij chritenen, maar niet zo populair. Ook was het veel drukker dan we dachten. We hadden daardoor moeite met het vinden van een leuk plekje wat uiteindelijk wel gelukt is.
De reis verder de canyon in werd steeds mooier met steile rotswanden en een bulderende rivier die we vanuit de auto konden horen. We daalden steeds verder de canyon in waardoor we uiteindelijk langs de oevers van de rivier reden. Helaas houdt de weg op een gegeven moment op en hebben we hier ons laatste subway broodje opgegeten en zijn we omgekeerd.
Morgen vertrekken we richting Death Valley. De naam doet zijn eer aan als, volgens mij, de op één na heetste plek op aarde. We zullen zien!!

Even over alle foto’s van glacier point en alle andere: bijt er maar even doorheen sorteren doen we thuis wel :D.